top of page

Jakub Jan Ryba:
Concertos

Concerto for French Horn and Orchestra in D-Flat Major, N 541:II.Rondo.AllegrettoJakub Jan Ryba: Concertos
00:00 / 03:35

Jakub Jan Ryba (26. 10. 1765–8. 4. 1815), je renesanční osobností, jejíž odkaz čeká na své znovuzrození již více než dvě staletí. Rybova hudební tvorba je pokládána za vrchol tzv. kantorské hudby v českých zemích, ale v mnohém jí svojí kvalitou převyšuje a výrazně se jí vymyká. Po Rybově podnětném období studií v Praze byl celý Rybův život nedobrovolně spojen s venkovským prostředím, kde natrvalo zakotvil jako učitel a regenschori v Rožmitále. Kompaktní disk s instrumentální hudbou Jakuba Jan Ryby přináší v kontextu jeho tvorby úplně nový pohled na tuto skladatelskou osobnost. Dominantní část Rybova kompozičního odkazu je tvořena duchovní hudbou, jejíž tvorbě zasvětil většinu svého aktivního skladatelského života. Díky dobovým opisům, které se zachovaly na nejrůznějších chrámových kůrech či v klášterech máme poměrně bohatý zdroj Rybovy duchovní tvorby. Jeho instrumentální hudba takové štěstí neměla a většina z toho, co pro nástroje napsal, je bohužel nenávratně ztracena. Velkolepý a vyhroceně virtuózně pojatý Koncert pro violoncello a orchestr C dur byl prvotním impulsem a inspirací pro vznik této desky a nakonec se stal i působivou dominantou celkové dramaturgie. Dramaturgii CD pak doplňuje dvouvětý Koncert pro lesní roh a orchestr in Dis. Ten představuje Rybu v úplně jiném světle, jako autora schopného na malé ploše vyjádřit hudbou řadu nálad, jejich odstínů a rozdávat jejím prostřednictvím radost podobně přímočaře jako jeho velký vzor Wolfgang Amadeus Mozart. Kontrastní nálada instrumentálních koncertů vyústí do taneční suity Cassatio in C, která byla s největší pravděpodobností příležitostnou skladbou pro potřeby zámeckého provozu na rožmitálském zámku. Narozdíl od běžné dobové praxe je však tato šestidílná skladba nabita espritem a smyslem pro hudební vtip na obdobně vysoké úrovni, jakou známe například od Josepha Haydna.

bottom of page